ICETEA.... PARTYTIME

Icetea partytime? Ja hoor en ook nog  heel gezellig.

For English version recipe scroll down


Tegenwoordig zie je veel verschillende soorten ice-teas in supermarkten en op terrasjes, maar vrijwel allemaal met veel toegevoegde suikers of andere  ingrediënten die ik niet wil. ....niet voor mij dus.
Nu maak ik al jaren zelf mijn icetea of fruit infused water, dus niks nieuws onder de zon zou je denken? Maar naar het lezen van de website van de Belgische Thee sommelier, Kelly Meeus,  werd ik erg geïnspireerd om wat meer uit te proberen. Kelly schrijft op haar website o.a veel  thee nieuwtjes en…. ze schreef een Icetea boek. Samen met Sofie Vercauteren en de mensen van 'Goed Gevoel' hebben ze het boek “Homemade icetea” * gepubliceerd, en zoals ze zelf zeggen:  “Vanaf nu drink jij ook de beste icetea, want de lekkerste drankjes.. die maak je zelf!!” 
En daar sluit ik me helemaal bij aan!

Dus nav de inspiratie opgedaan  bij Kelly, hier een recept voor mijn party Icetea.
Ik gebruik altijd witte thee voor mijn Icetea, maar je kunt uiteraard altijd elke theesoort gebruiken, let wel op dat het water bij de verschillende soorten thee op een andere temperatuur  gekookt wordt. Mijn waterkoker is daarbij heel handig want het geeft de graden precies aan en wordt mijn water altijd op de juiste temperatuur gekookt.

Kook 200ml water ( voor witte thee) op 90°.
Schep  2 dessertlepels witte thee in een (papieren) theefilter.*
Giet het  water in een kan en voeg de thee toe  en laat 15 min. trekken.
Vul de kan met koud water tot 2/3 vd kan.
Voeg 1 dl vers ananassap toe, dit sap blijft achter in de ananas als je  het vruchtvlees eruit haalt met een ananassnijder.
Voeg 1 dl. puur druivensap toe, zonder toegevoegde suikers**
Verder Toevoegen:
Sinaasappel, zonder schil in stukjes. 
Was een limoen en snij in schijfjes.  
Een stuk verse gember van 2 cm. 
5 ontpitte kersen, kiwi, verse ananas, aardbeien en welk ander fruit je ook lekker vindt. Laat dit minstens 4 uur in koelkast fuseren. 

* Als je geen losse thee hebt kun je ook theezakjes naar eigen smaak gebruiken. 

** Voor een "normale dorstlessende icetea, laat je het ananassap en druivensap weg, vult de kan verder met water af en voegt sinaasappel, citroen en limoen schijven toe. ( was citrus vruchten goed vooraf). 

Serveren:  
Vul een glas met de icetea en voeg wat fruit uit de kan toe. En klaar is een lekkere Icetea.

Oké…. En nu de party! Je kunt natuurlijk lekker veel ijsklontjes toevoegen, maar dan zou ik bevroren fruit nemen, gewoon vers fruit in een ijsklontjes houder stoppen,  vullen met water en hup de diepvries in. Of je steekt wat vers fruit op een cocktail steker ook leuk. Maar je kunt ook een glas voor de helft vullen en de rest met bruisend bronwater.

En wil je echt eens uit je bol gaan ( lees: een beetje zondigen) dan vul je een glas voor de helft met de icetea en vult de rest aan met bijv. Crodino. Of zoals ik, met het enige echte (alcohol vrije) gemberbier….. ik garandeer je…. Een succes.





Party time folks!
  


English version off the Recipe: 



  • Boil 200ml water (for white tea) at 90° degrees celsius. ( 194°F)
  • Put 2 teaspoon of white tea in a (paper) tea filter. *
  • Pour the water into a can and add the tea and leave for 15 minutes.
  • Fill 2/3 off the can with cold water 
  • Add 1/2 cup  fresh pineapple juice, this juice remains in the pineapple if you extract the pulp with a pineapple cutter.
  • Add 1/2 cup  Pure grape juice without added sugars **
Add further:
  • Orange,  peel and  in pieces.
  • Wash a lime and cut into slices.
  • 1/2 inch fresh ginger 
  • 5 chilled cherries, kiwi, fresh pineapple, strawberries and any other fruit you like. Leave everything to cool for at least 4 hours in refrigerator.


* If you do not have  tealeafs  you can also use tea bags.

** For a "normal" thirsty icetea, drop the pineapple  and grape juice, fill the can just with water and add orange, lemon and lime slices and 1/2 inch fresh ginger. (Wash citrus fruit well befor use ).




Enjoy