GLUTENVRIJE BROWNIE MET ROOD FRUIT

Ik blijf zoeken naar hoe ik mijn glutenvrij gebak niet alleen kan verbeteren maar ook goed op smaak kan brengen. Soms zie je dat glutenvrije gebak niet mooi rijst of  brokkelig is, dat wil ik natuurlijk vebeteren. Daarnaast wil ik ook de juiste 'goede' ingrediënten gebruiken die bijdragen  aan een verantwoorde voeding. Daarom wordt hier in huis heel wat afgetest en geproefd.... geslaagd? dan verschijnt het recept hier op "Jeanys Cooking".
En omdat fotografie een hobby is die ik graag uitvoer, wil ik mijn baksels en andere recepten ook mooi op de foto krijgen. Dus ben ik me meer en meer gaan verdiepen in food-fotografie. Wil je meer weten over food-fotografie? Kijk dan boven naar de pagina  "Good Look". 













Maar goed, nu de brownie met rood fruit dus. 
In dit baksel maak ik gebruik  pindameel. Ik gebruik Protein Erdnussmehl en koop dit in Duitsland, maar je kunt het ook op Nederlandse websites of in toko winkels kopen. 

Velen vragen zich af of pinda's gezond zijn, want ze bevatten, net als noten, relatief veel calorieën. Maar dit pindameel heeft een hoge eiwitgehalte en heeft  de gezonde onverzadigde vetten, die een gunstig effect hebben op het LDL-cholesterolgehalte in het bloed en daardoor het risico op hart- en vaatziekten verkleinen. Ze zijn daarnaast rijk aan:
  • Vitamines, waaronder diverse B- en E vitamines. 
  • Mineralen , zoals koper, zinkmagnesium, kalium, ijzer en calcium
  • Voedingsvezels
(Bron zie hier)



Wat een leuke bijkomstigheid van food-fotografie is, dat er natuurlijk een aangebroken stuk gebak zichtbaar moet zijn, dus onderwijl ik fotografeer, snoep ik lekker van mijn gebak.



Ingrediënten:

  • 80 gram kokosolie
  • 180 gram puur chocolade, ik gebruik deze  deze 
  • 200 gram gemengd rood fruit, diepvries zoals kersen, bessen, frambozen etc. 
  • 1/2 et.lp maizena
  • 100 gram amandelmeel
  • 25 gram pindameel, Heb je dit meel niet in huis, kun je daarvoor in plaats de hoeveelheid meerderen bij het amandelmeel.
  • 25 gram kleefrijst /ketan meel 
  • 1/2 th.lp  xanthaangom of 2 th.lp psylliumvezels 
  • snufje zout
  • 2 th.lp. wijnsteenbakpoeder
  • 1 th.lp natron
  • scheutje appelazijn of citroensap
  • 60 gram plantaardige kwark 
  • 2 kleine et.lp ongezoete appelmoes
  • 4 deel -no-egg of andere ei vervanger, zie  boven TIPS   (of 4 kipster eieren)
  • 2 etlp ahorn siroop  
  • bruiswater 
  • amandel snippers
  • handje cacao nibs
  • evt berken suiker 

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 175°C. Beleg een vierkante  bakvorm van ongeveer 20 cm met bakpapier en vet het papier nog wat in. 

Klop het  no-egg of de echte eieren. Ik mix  dit altijd ongeveer 10 min. Des te luchtiger wordt de cake. 
TIP: Ei zorgt voor luchtigheid in gebak, om dit met no-egg ook te krijgen adviseer ik je de hoeveelheid water die op de gebruiksaanwijzing staat, te vervangen door bruiswater. Het bruiswater zorgt voor een gelijksoortige luchtigheid. Voor verhoudingen van andere ei vervangers zie TIPS (boven). 
Voeg het ahornsiroop toe en als de 10 minuten om zijn voeg je de plantaardige kwark toe. 

Meng in een andere kom de droge ingrediënten samen, maar gebruik  nog niet de baksoda. 
Smelt de chocola samen met de gesmolten kokosolie  en roer goed door elkaar. Laat even afkoelen.  Voeg daar de appelmoes bij. 
Voeg dit mengsel na afkoelen bij het "ei"-mengsel. 
Lepel nu het  (no) "ei" mengsel rustig  door het meel mengsel.
Voeg nu de bakingsoda en appelazijn  toe.
TIPOm de juiste rijzing te krijgen, zeker in glutenvrij gebak, heeft bakingsoda een zuurtje nodig, zoals bijv citroensap of appelazijn. 

Lepel nu door het ontdooide en uitgelekte fruit de maizena, meng het voorzichtig zo dat er geen poeder meer zichtbaar is. Meng nu het fruit en de cacao
nibs  door het deeg mengsel. Schep het deeg  in je ingevette bakvorm, strooi de amandel snippers erover. Zet de vorm in de voorverwarmde oven en laat ongeveer 35 min. bakken.

Haal de vorm uit de oven en laat nog 5 min. rusten voordat je de cake op een rooster kunt storten. Laat goed  afkoelen en strooi dan evt naar keuze berkensuiker over heen. 



Enjoy