GLUTENVRIJ VLOERBROOD MET POMPOEN / GF FLOORBREAD WITH PUMKIN

for English version recipe, scroll down








Toen mijn zonen nog thuis woonden was het iedere zaterdag brood-bak-dag. Al vroeg stond ik in de keuken brood en broodjes te bakken. Als het ene deeg stond te rijzen ging het andere de oven in. Het huis rook heerlijk en het maakte niet uit hoeveel ik bakte, de jongens aten alles in een maaltijd op. Ik moet ook bekennen dat het echt een passie was van mij... vers brood bakken.  Ook toen ik op speltmeel en de gezondere wijze van bakken overging,  ging ik gewoon door. Paste oude recepten aan en de jongens aten lekker door. En later toen ze in het weekend op bezoek kwamen was het altijd.."mam, je bakt wel het brood zelf hé?" Ja hoor, mam bakte gezellig door. 
Maar toen kwam de glutenvrije tijd..., al snel had ik het zoete deel onder controle... maar brood bakken... dat was toch echt een ander verhaal. Op het internet en in boeken zocht ik naar brood recepten, probeerde van alles uit. Ik bakte braaf het recept zoals  het er stond maar in alle eerlijkheid... veel belandde in de prullenbak. Sommige broden waren zo hard dat ik een gat in de muur had kunnen gooien. En dus gaf ik het op. Glutenvrij brood bakken is een vak apart, dacht ik. 


Ik kocht mijn brood voortaan in de supermarkt. Ik heb vrijwel alle merken  getest totdat 1 merk overbleef, Yam, licht meerzaden te koop bij de jumbo. Maar het bleef kriebelen, wel saai iedere dag hetzelfde brood eten. Dus uiteindelijk toch weer het brood bakken opgepakt. Inmiddels een stuk wijzer wat de verschillende melen aangaat,  durfde ik het aan. Ik bak kleinere broden of broodjes, want lang houdbaar is zo'n zelf gebakken glutenvrij brood niet. Het droogt sneller uit dan 'normaal' brood. Geen probleem hoor, het is toch voor mij alleen. En heb ik toch eens wat te veel, gaat het gewoon de diepvries in. Lauw warm nog vanuit de oven, want dat houdt de versheid er in.
Genoeg gepraat, laten we beginnen.... Glutenvrij vloerbrood met pompoen en zonnebloemzaad. 


Ingrediënten: 
  • 75 gram zoet aardappelmeel
  • 75  gram havermeel
  • 75 gram boekweitmeel
  • 5 gram gemalen* wit lijnzaad
  • 5 gram gemalen psyllium 
  • 1 th. lp zout
  • 1 th.lp xantaangom
  • 2 dl lauw warm water
  • 30 mm olijfolie
  • 200 gram pompoenpuree
Voor het gistmengsel:
  • gist, gedroogde gist  7 gram of  verse gist  20 gram
  • 1/2  et. lp ahorn 
  • 1,5 dl. lauw warme amandel melk
  • 1 et. lp rijstmeel
  • extra rijstmeel, gebruiken tijdens kneden, als deeg te vochtig blijft
  • 2 et.lp gemengd pompoen/ zonnebloem pitten. 
  • amandelmelk om brood te bestrijken
* ik heb een klein koffiemolentje gekocht daar maal ik alles in. 

Bereiding: 
Begin met het gistmengsel te bereiden, doe alles in een maatbeker. Neem een wat hogere want het gaat gisten. Roer alle ingrediënten goed  door elkaar en dek af met vershoudfolie. Zet 10 min. weg op een warme plek. 
Weeg alle droge ingrediënten af en voeg bij elkaar in een kom, voeg daar het warme water en de olie en de pompoenpuree erbij en roer met een spatel door elkaar. Voeg na 10 minuten het gistmengsel erbij en begin voorzichtig met kneden. Gebruik extra rijstmeel om toe te voegen zodat je een mooie bol deeg krijgt die niet meer plakt.
Bij glutenvrij deeg is het belangrijk dat je niet te lang doorkneed. 
Leg de bol in een licht geoliede kom en dek af met vershoudfolie, laat 30 minuten rusten op een warme plek.
Neem een springvorm van 20 cm ∅. Bedek de bodem met bakpapier en smeer een beetje olie erop.  
Verwarm na de rijs tijd de oven op 200 °C. Neem het deeg en voeg nu 2/3 van de pitten toe, bewaar de rest voor bovenop het brood. Nu nog even kneden, evt weer wat extra meel toe voegen. Leg de bol nu in de springvorm bedek weer met de folie en zet nog eens 10 minuten weg. 
Na deze tijd druk je de overgebleven pitten licht in het brood en besmeer je een beetje amandel melk over de bovenkant en zet in de oven, 45 minuten. 
Na deze tijd kun je het brood testen, draai het om en klop op de onderkant, als je een doffe klop hoort is het brood goed. 
Ik heb wel gemerkt dat glutenvrij brood uit de oven zwaarder aanvoelt als 'normaal' brood, maar het is nu eenmaal een ander soort brood. 

Eet smakelijk 

English version recipi:

Ingredients:
  • 75 grams or 1/2 cup  sweet potato flour
  • 75 gramms  or 1/2 cup oatmeal
  • 75 grams or 1/2 cup  buckwheat flour
  • 1/2 table spoon ground * white flaxseed
  • 1/2 table spoon ground psyllium husk
  • 1 tea spoon  salt
  • 1 tea spoon  xanthan gum
  • 2 decilitre warm water
  • 30 mm olive oil 
  • 200 gramms pumkin puree

For the yeast mixture:

  • yeast, dried yeast 7 grams or fresh yeast 20 grams
  • 1/2  table spoon  maple sirop
  • 1.5 decilitre lukewarm warm almond milk
  • 1 table spoon rice flour

  • extra rice flour, use during kneading, if dough remains too moist
  • 2 table spoons  mixed pumpkin / sunflower seeds.
  • almond milk to cover bread

* I bought a small coffee machine, I grind everything into this. 



Preparation:
Start with preparing the yeast mixture, put everything in a measuring cup. Take a little higher because it is going to ferment. Stir all ingredients well and cover with cling film. Leave for 10 minutes in a warm place.
Weigh all dry ingredients and add together in a bowl, add the warm water and oil and pumkin puree, mix with a spoon. Add the yeast mixture after 10 minutes and start kneading gently. Use extra rice flour to add so that you get a nice ball of dough that no longer sticks.
With gluten-free dough it is important that you do not knit too long.

Place the dough in a slightly oiled bowl and cover with cling film, let sit for 30 minutes in a warm place.
Take a spring form 7,8 inch ∅. Cover the bottom with parchment paper and spread a little oil on it.
After the rising time, heat the oven to 392 °F. Take the dough and add the seeds, knead carefully  and  add some extra flour if necessary. Now put the dough in the spring form cover with the foil and put another 10 minutes away.
After this time, you cover a little almond milk over the top and put in the oven for 45 minutes.
If the time is ready, you can test it, turn it around and knock on the bottom, if you hear a dull knock the bread is good.
I have noticed that gluten-free bread feels heavier as 'normal' bread, but it is a different kind of bread so that's okay. 

Enjoy your meal