GLUTENVRIJE KOEKJES MET GEDROOGD FRUIT EN GRANOLA / GF COOKIE WITH DRIED FRUIT AND GRANOLA

for English version recipe, scroll down


Zelf ben ik niet zo'n cookie-monster, nooit geweest, maar ik bak wel eens koekjes met en voor mijn kleinkinderen. Laatst heb ik met mijn kleinzoon van 2, een recept uit het  boek  "Gezond Bakken"van Amber Albarda gemaakt, glutenvrij. Zonder ei, want dan is het niet erg wanneer de kinderen van het deeg proeven.
Dus vandaag besloot ik toch maar eens wat vaker koekjes te gaan bakken, glutenvrij. 


Geïnspireerd door Amber, hier mijn koekjes recept. Natuurlijk heb ik het recept geheel aangepast, want wie mij een tijdje volgt weet.... ik wil een smaakexplosie hebben. 





Ingrediënten: voor 12 koekjes
  • 75 gram havermeel
  • 75 gram amandelmeel
  • 30 gram pindameel
  • 1 th. lp GV bakpoeder
  • 2 th. lp koekkruiden zonder suiker, bijv deze
  • 2 th.lp rasp van biologische sinaasappel 
  • 1eetlp cacaonibs
  • 2 eetlp granola, ik maak het zelf nav een recept het boek van Marjolein Dubbers, "Het voedings compas". 
  • 2 eetlp ahornsiroop
  • 1 deel no-egg (met bruiswater aanlengen) of 1 ei of andere ei-vervanger
  • 3 eet.lp gesmolten kokosolie of vegan boter
  • 5 ongezwavelde gedroogde abrikozen
  • 1 eet.lp sinaasappelsap
  • 2 th.lp vanille extract
Bereiding:
Snij de gedroogde ongezwavelde abrikozen in kleine stukjes, giet er een 1 eetlp. sinaasappelsap over heen en zet 10 min weg. 
Verwarm de oven voor op 180○ C. 
Weeg en meng de droge ingrediënten, met uitzondering van de granola. 
Smelt de kokos / boter. Laat even koelen. 
Doe het no-egg / ei in een kom, voeg daar de ahornsiroop en het vanille extract bij en meng goed. 
Doe dit nu bij het droge gedeelte en voeg er de gesmolten olie/boter bij. 
Voeg als laatste de abrikozen met sap toe en nog even mengen. 
Maak nu 12 gelijke delen van het deeg, door balletjes te vormen. 
Ik gebruik een ondiepe koekjesvorm, zo krijg ik 12 mooi gelijke koekjes. Vet de vorm in, leg op ieder deel een beetje granola. Leg nu het deegballetje erop en duw het in de vorm plat. Je kunt evt met een deegstempel een text in het deeg drukken. 
Als je geen deegvorm hebt, leg je de balletje op een met bakpapier beklede bakplaat , duw ze plat en druk de granola er voorzichtig in. Draai het deeg om en gebruik evt een deegstempel. Laat de granola kant naar beneden liggen. 
Zet het deeg in de voorverwarmde oven en laat 15 min. bakken. 
Haal uit de oven en laat nog 5 min rusten alvorens ze uit de vorm te halen. 


Enjoy

English version recipi: 

Ingredients: for 12 cookies.


  • 75 grams oatmeal
  • 75 grams of almond flour
  • 30 grams of peanut flour
  • 1 teaspoon GF baking powder
  • 2 teaspoons cookie spices without sugar, 
  • 2 th.lp grater of organic orange
  • 1tsp cacao nibs
  • 2 tbsp granola, 
  • 2 tbsp maple syrup
  • 1 part no-egg (with effervescent water) or 1 egg or other egg replacement.
  • 3 tbsp melted coconut oil or vegan butter
  • 5 unsweetened dried apricots
  • 1 tbsp orange juice
  • 2 taespoon vanilla extract

Preparation:

Cut the dried unsweetened apricots into small pieces, pour a 1 tbsp. orange juice and leave for 10 minutes.

Preheat the oven to 356 ○ F

Weigh and mix the dry ingredients, except for the granola.

Melt the coconut / butter. Allow to cool.

Put the no egg / egg in a bowl, add the maple syrup and the vanilla extract and mix well.

Now put it at the dry part and add the melted oil / butter. Mix well.

Finally add the apricots with juice and mix.

Now make 12 equal parts of the dough, by forming balls.

I use a shallow biscuit shape, so I get 12 nice equal cookies. Grease the shape, put a little granola on each part. Now put the dough ball on it and push it flat in the form. You can use a dough stamp.

If you do not have a dough mold, place the ball on a griddle covered with parchment paper, push it flat and press the granola carefully. Turn the dough over and use a dough stamp if necessary. Leave the granola side down.

Put the dough in the preheated oven and let it cook for 15 minutes.

Remove from the oven and let it rest for 5 minutes before removing it from the mold.




Enjoy