GLUTENVRIJE HERFSTCAKE




Vandaag heb ik een heerlijke wandeling door een bosje gemaakt, op weg naar een boerderij waar ik van de boer appels mocht plukken. Wat overigens meer oprapen werd, maar dat mocht de pret niet drukken. Onderweg terug naar huis heb ik ook nog naar  natuurlijke herfst decoratie gezocht. Met mijn mand gevuld met allerlei mooi's had ik soms aardig wat bekijks. Sommige wandelaars werden ook aangestoken en begonnen mee te zoeken. Leuk toch, zo'n buitenuitje.


deze kleine vriend liftte mee naar huis... wilde ook cake ....


Ook  in mijn huis is de herfst decoratie terug te vinden! Eerlijk gezegd, mijn favoriete seizoen samen met de lente. Dus ik geniet volop. Het deert me niet of het hard waait of regent, lekker kneuterig op de bank met een kop heerlijke thee, een goed boek en.... cake natuurlijk. 




Het valt jullie waarschijnlijk op dat ik wel erg van de cakes ben en dat klopt ook, dus hier komt er weer eentje. 😁Aan cake kun je zoveel smaak toebrengen, veel ingrediënten gebruiken en vooral ook heel veel met vers fruit werken. En aangezien ik een mand vol appels heb, ga ik voor een appelcake. Maar dit recept kan ook goed met elk ander soort fruit, peren bijvoorbeeld. 



Laatst kreeg ik  een vraag over de hoeveelheid van de verschillende ingrediënten die ik gebruik. Dat klopt inderdaad. Maar als je goed glutenvrij gebak maakt haal je met  een soort meel gebruiken vaak niet het juiste resultaat. Het is  de combinatie vd melen die zorgt voor een goede structuur en smaak. 
Alle melen die ik gebruik kun je o.a krijgen bij bijv. Holland Barrat en meestal haal ik deze meelsoorten als ze weer super aanbiedingen hebben, dat scheelt enorm in prijs. En mocht je een bepaald soort meel niet kunnen vinden, verhoog je de hoeveelheid die nodig is, bij dat van een ander soort meel wat je wel hebt. 
Goed laten we beginnen.... 
Herfst appelcake van zelf geplukte...lees: geraapte, appels!!

Ingrediënten:
  • 3 deel no-egg of 3 kipster eieren (bruiswater gebruiken bij bereiding no-egg)
  • 1 theelepel vanille extract
  • 1 rijpe banaan
  • 2 eetlepels ahorn siroop
  • 2 eetlepels koolzaadolie of kokosolie
  • 150 gram plantaardige kwark
  • 100 gram amandel meel 
  • 75 gram boekweitmeel
  • 75 gram maismeel
  • 4 gram bakpoeder
  • 4 gram baksoda
  • mespuntje xanthaangom
  • 1 flinke dessert lp appelkruiden
  • Cheyenne kaneel
  • 1 lepel citroensap
  • 100 gram geraspte appel
  • pecannoten ter decoratie 
  • 1 lp mandarijnen sap
  • 25 gram gedroogde ongezwavelde krenten
  • ½ appel in kleine stukjes gesneden
Bereiding:

Oven voorverwarmen op 175 graden. Bakvorm naar keuze, ik gebruikte een tulband vorm vorm van  25 cm. 

Rasp een geschilde appel.  Voeg een flinke scheut citroensap en de kaneel er door. Zet apart. 
Pers een mandarijnen en roer een lepel sap door de gedroogde krenten, zet apart. 
Snij een geschilde appel in stukjes, vermeng met en scheut citroensap en kaneelpoeder. Zet apart. 
Meng in een andere kom de droge ingrediënten samen.
Klop het  no-egg of echte eieren. 
TIP: Ei zorgt voor luchtigheid in gebak, om dit met no-egg ook te krijgen adviseer ik je de hoeveelheid water die op de gebruiksaanwijzing staat, te vervangen door bruiswater. Het bruiswater zorgt voor een gelijksoortige luchtigheid. Voor verhoudingen van andere ei vervangers zie "Tips . 
Voeg de ahornsiroop, vanille extract en de rijpe geprakte banaan toe . Laat ongeveer 10 minuten mixen. Voeg nu de geraspte appel, de olie en de plantaardige kwark toe en roer goed door elkaar.
Voeg nu de droge ingrediënten toe, als laatste stukjes appel en  de geweekte krenten, inclusief het sap. 
Lepel nu het deeg  in een ingevette bakvorm.  Leg als laatste pecanoten erop. 
Zet de vorm in de voorverwarmde oven en laat ongeveer 35 min. bakken.

Als de baktijd om is controleer je of het deeg droog is door met een satéprikker in de cake te steken. Zet de oven uit en laat nu nog 5 min. in de oven rusten.  Haal de vorm uit de oven en laat nog 5 min. rusten voordat je de cake op een rooster kunt storten. Laat  goed afkoelen. 
Enjoy!