VEGAN ROZIJNENKRENTENBROOD


 Vandaag een baksel welk zowel vegan, en  glutenvrij maar ook "gewoon" gemaakt kan worden. Een rozijnen krenten brood, a la Levine van Doorne

Uit haar boek "Brood uit eigen oven".       

Ik heb haar gevraagd of ik haar recept mocht gebruiken en hier tonen. Dus met haar goedkeuring, hier dan mijn versie van een Rozijnen Krentenbrood.  Uiteraard  aangepast naar mijn producten. 

Dank je wel Levine  

 

Het recept is niet moeilijk, maar heeft wel veel rijs tijd nodig. 

Dus neem de tijd wanneer je dit recept wilt maken. 

Zaliggggggg!


Ingrediƫnten:

  • 400 gram  glutenvrij bakmeel. Koop kant en klaar of  kijk hier om dit zelf te maken,  of  gebruik speltmeel of ander meel. 
  • 50 gram hazelnotenmeel, of amandelmeel. In principe is dit geen echt meel, maar fijn gemalen noten. BIJ EEN NOTEN ALLERGIE, DIT WEGLATEN EN BIJV. HAVERMEEL NEMEN  OF IPV  400 gram, 450 GRAM  VAN HET HOOFD MEEL  NEMEN 
  • 7 droge gist
  • 8 gram zout
  • 1 eetlepel ahorn siroop 
  • geraspte schil van een halve citroen, ik gebruik kant en klaar. 
  • gerapte schil van een halve sinaasappel, ik gebruik kant en klaar 
  • 30 gram, plantaardige palmolievrije  boter, of bijv. koolzaad olie 

In het originele recept wordt karnemelk gebruikt, daarvoor in plaats gebruik ik lactose vrije melk met appelazijn  

  • 110 ml soya melk, of andere lactosevrije melkvervanging  
  • 7 gram appelcider azijn  
  •  115 gram lauw water 
  • 1 deel no-egg ( of 1 ei) 
  • bruiswater bij  bereiding van  het no-egg 
  • 1   theelepeltje  koekkruiden 

Vulling:
  • 50 gram krenten
  • 100 gram rozijnen
  •  3 gedroogde ongezwavelde abrikozen (optioneel)
 In het originele recept van Levine zitten  veel meer krenten en rozijnen. Dat is voor mij helaas te veel, vandaar deze hoeveelheid. 

Bereiding: 

Snij de gedroogde abrikozen in kleine stukjes (optioneel) doe dit samen met de krenten en rozijnen in een steelpannetje, vul dit  met water zodat het gedroogde fruit net onder water ligt. Als  het water kookt haal het pannetje van het fornuis en laat het fruit uitlekken in een vergiet. Laten staan tot gebruik 

Doe alle overige ingrediƫnten in kom van een mixer, ongeveer 10 tot 15 min kneden laten.

Laat het deeg nu 15 minuten afgedekt staan.  Hierna wordt het gedroogde fruit toegevoegd. Dit kun je  in de mixer toevoegen of met de hand  mengen. 

Nu volgt de eerste rijs. Maak een bol van het deeg en leg dit in een ingevette  (zonnebloemolie) kom. Dek de kom af met bijv. bubbeltjes plastic. Laat dit 60 minuten staan. 

Haal het deeg weer uit de kom, druk de lucht eruit,  dek het af  en laat het 20 minuten rusten. Vorm nu het brood, dit ligt aan je bakvorm. Ik gebruikte een bakvorm van 25x 16 cm  Het wordt nl een groot brood.  Vet je vorm in.  Laat het deeg opnieuw rijzen, 60 tot 75 minuten .  

15 minuten voordat deze  rijs tijd voorbij is, verwarm je de oven. Ik heb een heteluchtoven, en  zet deze op 160 graden. ( boven en onder warmte is 180 graden) 

Is deze voorverwarmd zet dan het brood in de oven,  bak het brood in 40 min. gaar. 

Haal het brood uit de oven en leg op een rooster en laat afkoelen tot gebruik  Het lekkerste vind ik zelf wanneer het nog een beetje warm is, maar dat is een persoonlijke smaak.  

Geniet ervan